Wednesday, January 30, 2008

Warna-warni kehidupan

PELANGI ... RAINBOW

Pelangi atau di dalam bahasa Arabnya dipanggil "Qausu quzahin". Di dalam Bahasa Inggeris Terapi warna disebut "Colour Vibration Therapy".Indah pada tujuh lapisan warnanya.Begitu menggambarkan terlalu cantik ciptaan ILAHI ini.Warna adalah aura semulajadi dan setiap warna melambangkan makna yang tersendiri.
Aura ini juga dikaitkan dengan medan tenaga dan pantulan hayat di dalam badan kita.Aura warna ini,ia membalikkan kesan bergantung kepada kesihatan,perwatakan,aktiviti mental dan emosi kita.Ada fakta mengatakan aura juga boleh mengesan penyakit.
Saya terjumpa satu website berkaitan warna dan aura.Andai warna hitam atau warna biru tua di sekitar tubuh bererti seseorang itu mengalami satu penyakit atau gangguan fizikal yang belum zahir untuk menjadi penyakit.Namun warna hitam di sekitar kepala dikatakan seseorang itu mungkin mengalami stress atau gangguan perasaan.
Sebagai contoh,orang melayu dan india saling menasihatkan mereka yang bermasalah untuk mandi bunga dengan tujuan memperbaiki aura diri. Warna pink dikatakan(api),putih(angin),biru(tanah) dan hijau(air).Menurut kajian,mengenali warna diri sebenarnya kita mengenali personaliti diri.
Umpamanya ramai yang menyukai warna-warna tertentu sebagai warna kegemaran tetapi tanpa disedari itulah lambang warna kelemahan diri.Kita akan mengetahui warna peribadi diri dengan membuat "theraphy" oleh pengamal CTV(Terapi Getaran Warna).
Ketetapan Syariat berkait rapat dengan unsur-unsur kejadian(hakikat) angin,api,air dan tanah bermula dari cakarawala sehingga ke bawah bumi dan kejadian manusia.Di dalam istilah Sains Kimia dikenali sebagai Nitrogen,Oksigen,Hidrogen dan Karbon.Manakala dari istilah fiziknya pula dikenali sebagai cahaya,haba,kimia,magnet.
CVT telah mengkaji 4 unsur tadi tentang kedudukannya dari cakarawala sehingga bumi dari spektif kimia dan fizik yang tiada batasannya.

Firman Allah dalam Surah Ali-Imran ayat 191 bermaksud:

"(Iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk,atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi,(Seraya berkata):"Ya Tuhan Kami,tiadalah engkau menciptakan ini dengan sia-sia.Maha Suci Engkau,maka peliharalah kami dari siksa neraka".

No comments: